Kulturforskjeller på isen

SVENSKER ER RARE! Det organiserte turskøytemiljøet i Sverige er en kaderbevegelse som stiller krav til deltagelse.

Les kronikken i Aftenposten her: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3516303.ece

1 Responses to Kulturforskjeller på isen

  1. Öivind Renhammar sier:

    Haha, oj va jag känner igen mig. Som halvsvensk/norsk har jag stött på denna skillnad många gånger. Rolf tar det på kornet! Läser man Hippokrates, läkekonstens fader så får det sin förklaring. Alla folk anpassar sin kultur till sin miljö. Norska folkets huvudsakliga omgivning är branta berg och tuff skärgårdsmiljö där det inte går att ha full säkerhet. Ungar kan ramla ner från berg o kajkanter o man kan inte sätta skyddsräcken överallt. Till skillnad från det i huvudsak platta landet Sverige. Där är det säkert nästan överallt och på dom undantagsställen där det är farligt kan man sätta upp skyddsräcken. Detta har präglat de olika folken. Jag blev varse detta när jag läste statistik på 1980-talet som sa att Sverige låg i topp med minst barnolyckor i hemmet per invånare och Norge låg i botten tillsammans med Portugal…ditills hade jag betraktat oss som kulturellt snarlika, men sen dess har jag sett många bevis på den skillnaden i säkerhetstänkande. Bra Rolf!

Legg igjen en kommentar